| | | | Nieuwsbrief 2 - Mei 2026
Mei 2026 alweer.... Intussen is er al wel weer het een en ander gebeurd binnen de vereniging. Met name de beëindiging van het voorzitterschap van Bert heeft ons allemaal verrast. Gelukkig is er ook genoeg goed nieuws te melden, Onder andere met betrekking tot de voorspoedige voortgang van de organisatie van de gravel toertocht op 5 september en verschillende clubactiviteiten die intussen met goede deelnames georganiseerd zijn. Hieronder zullen deze verschillende zaken in iets meer detail besproken worden. Veel leesplezier en tot spoedig! Bertus | | Van het bestuur Achter de schermen is er de afgelopen tijd weer veel gebeurd binnen onze vereniging. In deze update praten we jullie kort bij over een aantal belangrijke bestuurs- en clubzaken. Interim-voorzitter aangesteld Zoals jullie weten, heeft Bert Albers onlangs bedankt als voorzitter. Tijdens de laatste bestuursvergadering hebben we uitgebreid gesproken over de ontstane situatie. We zijn erg blij te kunnen melden dat Bas Huis in 't Veld bereid is gevonden om de rol van interim-voorzitter op zich te nemen. Hij doet dit naast zijn huidige taken voor de activiteitencommissie en zal deze rol in ieder geval vervullen tot de eerstvolgende Algemene Ledenvergadering (ALV). Aan het eind van dit jaar zal het bestuur de huidige rolverdelingen evalueren.
WhatsApp Community een succes Sinds kort zijn we gestart met de nieuwe WhatsApp Community. We zien dat de verschillende groepen al direct intensief worden gebruikt. Het is nu al een mooie toegevoegde waarde om snel ritten af te stemmen en met elkaar in contact te blijven. Blijf er vooral slim gebruik van maken! Introductierit op zaterdag 30 mei: help je mee? Op zaterdag 30 mei organiseren we een speciale introductierit. Potentiële leden kunnen dan laagdrempelig meefietsen om te ervaren hoe gezellig en sportief het er bij Houdt de Ketting Strak aan toe gaat. - Maak reclame: We willen jullie vragen om zoveel mogelijk bekendheid te geven aan deze rit in je eigen netwerk. Laten we samen zorgen voor een mooie opkomst!
- Vrijwilligers gezocht: Om deze dag in goede banen te leiden, zoeken we nog een aantal leden die willen helpen. Wil jij je steentje bijdragen? Meld je dan snel aan bij René Bomhof.
Veel veilige kilometers gewenst en tot snel op de fiets! Met sportieve groet, Het bestuur van Houdt de Ketting Strak
| | | | Komende activiteiten HDKS heeft voor 2026 weer veel op het programma staan. Nog niet alle activiteiten zijn 100 % definitief, maar hierover zullen jullie tzt geïnformeerd worden. | Zaterdag 30 mei | Introductierit HDKS | | Zondag 10 mei | Regelmatigheidsrit | | Zondag 31 mei | Racefiets ergens anders | | Zondag 7 juni | Genemuidenrit | | Woensdag 17 juni | Midzomeravond MTB rit | | Vrijdag-Zondag 26-28 juni | Weekend Limburg | | Zondag 5 juli | Posbankrit | | Zondag 2 augustus | 80 - 100+ rit | | Zondag 30 augustus | Holterbergrit | | Zondag 5 september | Graveltocht | | Zondag 13 september | Bart Kamphuisrit regelmatigheid | | Zondag 20 september | Markermeertocht / IJsselmeertocht | | Zondag 27 september | Cultuurhistorische tocht | | Zondag 4 oktober | 80 - 100+ rit | | Zondag 18 oktober | Boerenkoolrit | | Zondag 1 november | Gravelroute | | Zondag 15 november | MTB clinic- Snertrit | | Zondag 6 december | Gravelroute | | Zaterdag 19 december – zondag 3 januari | Strava wedstrijd | | | | | ALV HDKS 19 maart 2026 De ledenvergadering bij de VV Emst is wel eens wat beter bezocht geweest maar toch namen zo’n dertig leden plaats op de stoelen die Gertie Tellegen voor ons klaar had gezet. Na een bakkie koffie liep de voorzitter vlotjes door de agendapunten en ook de financiën van de penningmeester zagen er weer tip top uit volgens de controleurs. Totdat het een beetje stokte bij de communicatie en de groepsindelingen ….. altijd een lastig punt met vele meningen en ideeën hoe dit aan te pakken. Gelukkig fietsen we sneller dan we vergaderen ………… Ook de nieuw opgezette Graveltocht op 5 september werd uitvoerig uit de doeken gedaan en belooft een heel mooi fietsspektakel te worden. Nog een paar kleine hobbels voor deze commissie en dan kan het sein definitief op groen. Dus houd die dag vrij om er als vrijwilliger bij te kunnen zijn. Bertus werd herkozen als bestuurslid maar penningmeester Jurgen zag de motivatie na negen jaar een beetje wegzakken en besloot te stoppen. Namens het bestuur had Sandereen mooie fotocollage voor Jurgen gemaakt en die was daar zichtbaar blij mee.
Vervolgens werd Elwin Sparreboom gekozen tot de nieuwe penningmeester die zich aansluitend wat meer aan de aanwezigen voorstelde. Daarna werden de laatste punten vlot afgewerkt want de klok ging al aardig richting half elf en met een drankje werd er daarna nog even geëvalueerd.
| | | | Overzicht maart-mei 2026 Sinds eind maart konden we weer op de racers de weg op! echter niet voordat er op 8 maart nog een mooie ATB tocht buiten onze gemeente grenzen gefietst werd. De keuze was dit jaar gevallen op een mooie routes bij Arnhem en Schaarsbergen. Niet te ver, maar wel mooie routes en het was ook nog eens mooi fietsweer. Negen fietsers melden zich op de startlocatie en konden eerst aan de koffie of thee waar René voor had gezorgd. Routes werden geladen en op naar de eerste route, die van Arnhem Hierna deden we die van Schaarsbergen en daar zaten nog meer slingers in dan de eerste. Ook de vermoeidheid begon te tellen maar iedereen maakte de route af en genoot van de omgeving en de zon.Na afloop ging een enkeling naar huis maar de rest ging nog even herstellen bij het Pannekoekhuis en verbaasde zich over de keuze aldaar. Het ging er in als een ……… Pannekoek ja.
3 April was het tijd voor de traditionele Paasrit. Zo'n 20 fietsers trotseerden de niet zo perfecte omstandigheden maar ze wirdten toch op tijd aan te komen bij de Loarkit waar de Paasbrunch klaar stond ook ook een mooi aantal niet-fietsers zich geïnstalleerd had. Wederom perfect georganiseerd door Hermen Jan en medewerkers! Bedankt hiervoor!!
Sinds het begin van het race seizoen zijn er intussen ook alweer twee regelmatigheidsritten gereden op 19 april en 10 mei. Beide keren mooie route en een goede opkomst met resp 21 en 19 deelnemers. Voor de volledigheid hieronder de wellicht wat saaie top 3 van beide ritten: 19 april: | Positie | Naam | Verschil uu:mm:ss | +/- | Opgegeven gemiddelde | Gereden gemiddelde | | 1 | Sander Pannekoek | 00:00:17 | + | 31,5 | 31,6 | | 2 | Robert Leusink | 00:00:18 | + | 34,3 | 34,4 | | 3 | Jolanda Drent Van Der Ende | 00:00:41 | + | 33,9 | 34,1 |
10 mei: | Positie | Naam | Verschil uu:mm:ss | +/- | Opgegeven gemiddelde | Gereden gemiddelde | | 1 | Sander Pannekoek | 00:00:08 | – | 31,5 | 31,5 | | 2 | Robert Leusink | 00:00:26 | + | 35,0 | 35,2 | | 3 | Niels de Waal | 00:00:29 | – | 33,8 | 33,6 | Desalniettemin allemaal gefeliciteerd!!
Uitgebreide verslagen van deze activiteiten, met meer mooie foto's kun je vinden op www.hdks.nl | | | | Tecklenburg 15 mei Op 15 mei verzamelden 13 leden van HDKS zich op de carpoolplaats bij Vaassen. Reisdoel: Ibbenbüren, waar we een deel van de beroemde Tecklenburg Rundfahrt gingen fietsen. Een rit van zo’n 130 kilometer met ruim 2000 hoogtemeters. Kortom: een dagje “lekker fietsen”, volgens de aanwezige enthousiastelingen.
Nog maar net onderweg kwam het eerste appje al binnen: de fietsschoenen van onze gastrijder Mischa (pas 14 jaar jong) stonden nog op de camping. Vaderlief sprong direct in de auto om ze na te brengen. Dat gaf de inzittenden van de voor vandaag speciaal geprepareerde HDKS ploegleidersauto mooi even de tijd om bij een tankstation de gevoelige blaasjes te legen. Bij de grens volgde vervolgens een controle. Helaas kwam hierdoor niet alle “doping” voor deze dag Duitsland binnen. Vooral ene G.N. uit E. scheen hier zwaar door getroffen te zijn. Twijfels rezen of hij het einde van de rit wel zou kunnen halen. Bij aankomst op de parkeerplaats in Ibbenbüren zagen we toch wel wat gespannen gezichten. Want hoe goed de verhalen vooraf ook zijn: 130 kilometer met 2000 hoogtemeters blijft altijd een serieuze test. Hoe staat de conditie ervoor? En belangrijker nog: laten de benen je vandaag niet volledig in de steek?
Binnen een paar kilometer diende de eerste klim zich al aan en koos iedereen wijselijk zijn of haar eigen tempo. Want ja, ook onze taaie dames Thirza en Natascha waren weer van de partij. En die laten zich ondertussen echt niet meer gek maken door een heuveltje extra.Al snel bleek dat niet alleen de benen het zwaar kregen. Ook de fietsen kregen het flink voor de kiezen in het Duitse klimwerk. Helaas besloten de versnellingsapparaten van Bertjan en Mischa af en toe hun eigen plan te trekken. Maar met wat technisch geknutsel en een paar goedbedoelde adviezen van zes man tegelijk, werd ook dat weer opgelost.
Vlak voor de koffiestop wachtte traditiegetrouw één van de gemeenste klimmen van de dag. Zo’n klim waarbij je twee keer denkt dat je boven bent… en er dan nóg een muur opdoemt. Inclusief angstaanjagende stijgingspercentages waarbij zelfs Garmin-apparaten spontaan beginnen te huilen. Maar gelouterde fietsers die wij zijn, kwam uiteindelijk iedereen zonder krampjes boven.
Na zo’n 70 kilometer was het tijd voor koffie bij de bakker in Tecklenburg. Hier werden de energiereserves aangevuld met koffie, cola en natuurlijk Kuchen — want zonder taart telt zo'n Duitse fietstocht officieel niet mee. De vorige editie hadden we al geleerd dat je daar zelf je dienblad moet opruimen om geen chagrijnige medewerkers achter je aan te krijgen. Dus dit keer verliep dat verrassend soepel. Met een vrolijke “Tschüss Fräulein!” vertrokken we weer voor de laatste 60 kilometer. Waar de één tijdens zo’n loodzware dag alleen maar sterker lijkt te worden, begon de ander steeds vaker naar de kilometerstand te kijken. Gelukkig was er altijd wel iemand die even terugreed om een ander weer bij de groep te brengen. En in het uiterste geval kon er altijd nog aangesloten worden bij de bezemwagen van Gerrit, die de hele dag zorgde dat niemand achterbleef of per ongeluk in Oostenrijk eindigde.
Uiteindelijk haalde iedereen zonder problemen én met een hoop plezier de finish. Voor een aantal volgde daarna nog een korte herstelstop bij de Mac, want topsport vraagt nu eenmaal om verantwoord voedingsbeleid. Al met al weer een prachtige dag met de fietsvrienden van HDKS!
Hans P.
| |
Update Gravel toertocht HDKS: Wild Op Wielen De toertocht vindt plaats op zaterdag 5 september 2026. We zullen zoals met de GEVTT weer starten vanaf vv Emst en het is de bedoeling om via een aantal lussen onze mooie omgeving te tonen aan de deelnemers, waarbij we zoveel mogelijk facetten willen laten zien. Meer informatie kun je vinden via de website en andere social media. We willen jullie dan ook vragen om 5 september in je agenda te noteren en ook als vrijwilliger een bijdrage te leveren! Je kunt je hiervoor aanmelden bij Tessa of iemand anders van de organisatie!
Gisola heeft zich intussen gecomitteerd als hoofdsponsor, iets waar we erg blij mee zijn. Gieze bedankt hiervoor!!
We hopen dat we er een mooi evenement van kunnen gaan maken waar we als HDKS net zo trots op kunnen zijn zoals we dat in het verleden op de jaarlijkse veldtoertocht waren! Marcel, Niels, Tessa, Bert, Bertus
| | | | Fiets mee met de introductierit van Houdt de Ketting Strak!
Houdt de Ketting Strak uit Emst organiseert op zaterdag 30 mei een speciale introductierit. Dit is dé kans om op een laagdrempelige manier te ervaren hoe leuk en motiverend fietsen in clubverband is. Deze actie is inmiddels via reguliere media verspreid, maar mogelijk zijn er in jullie omgeving ook nog wel personen die dit duwtje in de rug nodig hebben om eens in club verband te fietsen. Daarom het verzoek om onderstaande informatie verder te verspreiden, zodat we een bijdrage kunnen leveren aan het voortbestaan van HDKS!!
| | | | Marathon Enschede
Op 12 april stond voor mij de Marathon van Enschede op het programma. Niet zomaar een marathon, maar eentje met een bijzonder doel: geld ophalen voor KWF. Wat begon als een simpele actie met een streefbedrag van €1.000,-, groeide uiteindelijk uit tot iets wat ik nooit had durven dromen. Het bedrag bleef maar oplopen. Eerst naar €2.500,-, daarna €4.219,-, vervolgens €7.000,- en uiteindelijk zelfs over de magische grens van €10.000,- heen. De eindstand? Maar liefst €14.573,- voor KWF! Gieze nog bedankt voor je geweldige afronding naar één van deze streefbedragen! Door filmpjes op Instagram en Facebook werd ik ondertussen regelmatig gekscherend “de YouTuber uit Vaassen” genoemd. Maar juist door alle aandacht en support kwamen er steeds meer mooie acties op gang. Samenwerkingen met Bakkerij Hagen en groenteboer Bouwmeester leverden binnen één weekend al €1.800,- op. Ook de openhaardhoutactie samen met Lagemaat Hout uit Emst was een groot succes: ruim 50 kuub hout verkocht en nog eens €900,- opgehaald.
En natuurlijk wil ik via deze weg ook alle clubleden bedanken voor de donaties, steun en aanmoedigingen. Dat heeft deze hele periode voor mij echt bijzonder gemaakt. O ja… en tussendoor moest er natuurlijk ook nog hardgelopen worden. Een week voor de marathon werd ik wat ziekjes. Gelukkig zette het niet helemaal door. Op de zondag van de marathon voelde ik me nog steeds niet helemaal okselfris, maar ik ben toch richting Enschede gegaan. De eerste 10 kilometer voelden niet fantastisch, maar naarmate de race vorderde kwam ik er steeds beter in. Door rustig te blijven en de marathon verstandig op te bouwen, kon ik na 34 kilometer zelfs nog versnellen. Uiteindelijk kwam ik over de finish in een tijd van 3.24.08. Aan de finish werd ik opgevangen door mijn vrouw en kinderen en door Gerrit en Natascha die het totaalbedrag nog prachtig afronden.
Daar heb ik toch wel even wat dankbare tranen gelaten, terugkijkend op een geweldige actie en een geslaagde sportieve uitdaging.
Iedereen die heeft bijgedragen nogmaals dank! ❤️
Hans Peters
| | | | | | HDKS weekend Limburg 2026
Of je nu in training bent voor een heroische prestatie, wil genieten van de prachtige klimmetjes in Limburg en omgeving, of gewoon uit bent op een super gezellig weekend met clubgenoten, het kan allemaal van 26 t/m 28 juni! Dat weekend gaan we weer naar Limburg en evenals voorgaande jaren zullen we verblijven in de Geulhof in Mechelen. De accomodatie is gereserveerd en het programma staat in grote lijnen ook weer vast. Van vrijdag t/m zondag is het weekend volledig verzorgd met gegarandeerd mooie fietsroutes, lekker eten, genoeg drinken en bovenal goed gezelschap!!
Er zijn nog een paar bedden beschikbaar dus grijp je kans!!
Aanmelden kan door 130 € over te maken op:
NL27RABO0325197113, t.n.v. L .van den Burg eo o.v.v. je naam en Weekend Limburg.
Net als in andere jaren wil ik proberen om het weekend kosten neutraal te houden, d.w.z. overnachtingen en alle maaltijden (ontbijt, lunch en diner) zijn inclusief en wanneer we een maximale bezetting hebben moet dat waarschijnlijk ook wel lukken.
Voor meer informatie kun je altijd bij mij terecht (webmaster@hdks.nl) of vraag het aan een van de velen die al eens mee geweest zijn. Lekker fietsen en veel gezelligheid!
Bertus | | | | HDKS fietskleding
Een oudlid die noodgedwongen moest stoppen met fietsen heeft wat fietskleding aan de club gedoneerd. Het gaat onder andere om 2 bibshorts maat 4, 2 shirts korte mouw maat 4. Bovendien voor de vintage leifhebber ook nog een Lorini set bestaand uit een lange broek en een shirt met lange mouwen. Allemaal nieuw en nooit gedragen!! Mocht je de laatste bestelronde gemist hebben en de juiste bouw hebben voor deze maat een mooie kans! Neem contact met me op als je belangstellong hebt!
Bertus (webmaster@hdks.nl) | | | | | | | | | |